STATUT ZWIĄZKU WSPÓŁWŁAŚCICIELI DZIAŁEK ROLNICZO-WARZYWNYCH
„ PIAST” W RUSZOWICACH
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
Związek Współwłaścicieli Działek Rolniczo-Warzywnych „Piast” w Ruszowicach zwany dalej Stowarzyszeniem jest stowarzyszeniem powołanym do prowadzenia spraw współwłaścicieli nieruchomości określonych w § 2 ust. 1 niniejszego statutu i obrony interesów swoich członków.
Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 26 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny oraz niniejszego statutu.
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar nieruchomości położonych w Ruszowicach, Gmina Głogów działki nr 417/1, nr 417/3 i nr 418/2.
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Głogów.
§ 3
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
Stowarzyszenie działa poprzez swoje organy ustanowione niniejszym statutem.
§ 4
1. Członkiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, będąca współwłaścicielem nieruchomości określonej w § 2 ust. 1, która złoży deklarację członkowską.
2. Członkostwo w Stowarzyszeniu rozciąga się na inne osoby, którym przysługuje współwłasność w udziale w nieruchomości członka Stowarzyszenia.
3. Członkiem władz Stowarzyszenia może być tylko współwłaściciel wymieniony w § 2.
Rozdział II. Cele i ich realizacja
§ 5
Celem stowarzyszenia jest:
zarządzanie nieruchomością wspólną,
rozwiązywanie problemów wynikających ze współposiadania rzeczy wspólnej oraz korzystania z niej zgodnie z jej przeznaczeniem,
podejmowanie działań mających celu na jak najpełniejsze zaspokajanie wspólnych potrzeb współwłaścicieli.
§ 6
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
reprezentowanie interesów współwłaścicieli nieruchomości przed wszelkimi władzami, urzędami, instytucjami, osobami prawnymi, osobami fizycznymi oraz sądami powszechnymi,
podejmowanie działań zmierzających do korzystania z działek zgodnie z ich przeznaczeniem,
gromadzenie funduszy na realizację zadań stowarzyszenia,
realizowanie zadań inwestycyjno-remontowych zwiększających użyteczność nieruchomości.
Rozdział III. Prawa i obowiązki członków
§ 7
Członek stowarzyszenia ma prawo:
brać udział w walnym zebraniu Stowarzyszenia,
wybierać i być wybieranym do organów Stowarzyszenia,
występować z wnioskami i postulatami do organów Stowarzyszenia,
zwracać się do organów Stowarzyszenia o ochronę swych praw i interesów w zakresie członkostwa w Stowarzyszeniu i prawa do korzystania z nieruchomości wspólnej,
wglądu w dokumentację dotyczącą jego członkostwa.
§ 8
Członek stowarzyszenia ma obowiązek:
przestrzegać ustaw, niniejszego statutu oraz wydanych na jego podstawie regulaminów i uchwał organów Stowarzyszenia,
przestrzegać zasad współżycia społłecznego,
brać czynny udział w życiu Stowarzyszenia,
terminowo uiszczać składkę członkowską oraz inne opłaty określone niniejszym Statutem i wydanymi na jego podstawie uchwałami,
dbać o wspólne mienie Stowarzyszenia oraz nieruchomość określoną w § 2 ust.1,
korzystać w przydzielonej mu części nieruchomości - działki - w sposób zgodny z jej przeznaczeniem, nienaruszający postanowień Statutu oraz uchwał organów Stowarzyszenia.
§ 9
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na wskutek:
zbycia udziału w nieruchomości, o której mowa w § 2 ust. 1,
śmierci.
Rozdział IV. Organy Stowarzyszenia
§ 10
Organami Stowarzyszenia są:
Walne Zebranie,
Zarząd,
Komisja Rewizyjna,
Komisja Rozjemcza.
§ 11
Organy Stowarzyszenia pochodzą z wyborów.
Wybory do organów stowarzyszenia przeprowadzane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
Kadencja organów trwa 4 lata.
Mandat członka organu stowarzyszenia wygasa przed upływem kadencji z chwilą:
pisemnej rezygnacji z mandatu,
ustania członkostwa w Stowarzyszeniu ,
odwołania.
Wygaśnięcie mandatu członka organu Stowarzyszenia stwierdza walne zebranie.
Uzupełnienie składu organu winno nastąpić w terminie 3 miesięcy od chwili zmniejszenia się liczby członków danego organu.
§ 12
Członek organu winny działania lub zaniechania, przez które Stowarzyszenie poniosło szkodę, odpowiada za nią osobiście.
Członek organu może otrzymywać wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją ustalone przez walne zebranie.
Osoba bliska członka organu nie może być członkiem innego organu Stowarzyszenia.
§ 13
Organy Stowarzyszenia podejmują decyzje w formie uchwał.
Uchwały organów Stowarzyszenia sporządzane są w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.
Uchwała organu Stowarzyszenia jest ważna, jeżeli została podjęta zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy liczby członków danego organu, chyba że statut stanowi inaczej.
Członek organu zostaje wyłączony od rozstrzygania spraw, jeżeli jest osobą bezpośrednio zainteresowaną albo istnieje inna okoliczność mogąca wywoływać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności w danej sprawie.
§ 14
Najwyższym organem Stowarzyszenia jest walne zebranie.
Walne zebrania mogą być zwyczajne lub nadzwyczajne.
Zwyczajne walne zebrania dzielą się na:
sprawozdawczo-wyborcze,
sprawozdawcze, odbywane corocznie.
Walne zebranie Stowarzyszenia zwołuje Zarząd Stowarzyszenia i proponuje porządek obrad.
O terminie, miejscu i porządku obrad walnego zebrania Zarząd zawiadamia pisemnie poprzez umieszczenie informacji na tablicy ogłoszeń, co najmniej 30 dni przed terminem walnego zebrania. Walne zebranie odbywa się do dnia 30 czerwca danego roku.
Walne zebranie w pierwszym terminie jest prawomocne przy obecności połowy członków. Zebranie w drugim terminie jest prawomocne bez względu na liczbę członków.
Uchwały walnego zebrania podejmowane są większością głosów.
Przewodniczącym walnego zebrania nie może być prezes zarządu oraz przewodniczący komisji rewizyjnej.
§ 15
Do kompetencji walnego zebrania należy:
zatwierdzenie rocznego sprawozdania zarządu, w tym sprawozdania finansowego,
zatwierdzenie rocznego sprawozdania komisji rewizyjnej,
rozpatrzenie wniosków komisji rewizyjnej dotyczących działalności zarządu,
uchwalanie rocznych planów pracy i preliminarza finansowego,
uchwalanie opłat za utrzymanie części wspólnych nieruchomości określonych w § 2 ust. 1 niniejszego statutu oraz określenie terminu ich uiszczania,
uchwalanie programu działania stowarzyszenia na okres kadencji,
udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi,
wybór członków zarządu, komisji rewizyjnej i komisji rozjemczej,
rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu Stowarzyszenia,
rozpatrywanie wniosków zgłaszanych na zebraniu i podjęcie stosownych uchwał.
§16
Nadzwyczajne walne zebranie stowarzyszenia zwołuje zarząd:
z własnej inicjatywy,
na żądanie komisji rewizyjnej,
na pisemny wniosek przynajmniej 1/3 liczby członków.
Zarząd zwołuje nadzwyczajne walne zebranie w ciągu 1 miesiąca od daty zgłoszenia pisemnego wniosku.
Do kompetencji nadzwyczajnego walnego zebrania należy rozpoznanie spraw dla jakich zostało zwołane.
§17
Zarząd Stowarzyszenia składa się z:
Prezesa,
Zastępcy prezesa,
Sekretarza,
Skarbnika,
Członka zarządu.
Posiedzenie zarządu są zwoływane przez prezesa w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Przewodniczący komisji rewizyjnej lub jego zastępca mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym w zebraniach zarządu.
Prezes kieruje i odpowiada za całokształt prac zarządu stowarzyszenia.
Zastępca prezesa odpowiada za powierzone dziedziny działalności zarządu stowarzyszenia i zastępuje prezesa w pełnieniu obowiązków.
Sekretarz odpowiada za dokumentowanie działalności zarządu.
Skarbnik odpowiada za prowadzenie spraw finansowych i dokumentacji finansowej.
Poszczególni członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją na zasadach określonych przez walne zebranie.
§18
1.Do kompetencji zarządu stowarzyszenia należy:
prowadzenie spraw Stowarzyszenia i reprezentowania stowarzyszenia w zakresie i na zasadach określonych w niniejszym statucie,
realizowanie uchwał walnego zebrania,
nadzorowanie przestrzeganie statutu i regulaminów,
zarządzanie infrastrukturą znajdującą się na terenie nieruchomości określonej w § 2ust. 1 niniejszego statutu i utrzymywania jej w należytym stanie technicznym,
opracowywanie planów oraz realizacja inwestycji i remontów,
rozporządzanie majątkiem ruchomym pozostającym w dyspozycji stowarzyszenia oraz środkami finansowymi w sposób zgodny z planem finansowym uchwalonym przez walne zebranie,
pobieranie składek członkowskich oraz innych opłat związanych z utrzymaniem nieruchomości.
dochodzenie roszczeń z tytułu nie uiszczonych składek członkowskich oraz opłat za utrzymanie nieruchomości od członków stowarzyszenia i pozostałych współwłaścicieli.
Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków zarządu.
§ 19
1.Zarząd prowadzi ewidencję wydzielonych do korzystania działek.
2.Ewidencja obejmuje:
a) numer porządkowy działki,
b)imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania osoby, osób którym przysługuje prawo do udziału w nieruchomości określonej w § 2 ust. 1.
3.Podstawę wpisu do ewidencji stanowi dokument potwierdzający nabycie prawa do udziału w nieruchomości o której mowa w § 2 ust.1.
4.Dla każdej działki prowadzi się oddzielne akta ewidencyjne.
5.Każdy członek stowarzyszenia oraz pozostali współwłaściciele zobowiązani są do niezwłocznego powiadomienia zarządu o zmianie swojego miejsca zamieszkania. W razie niedopełnienia obowiązku, o którym mowa w zdaniu poprzednim, korespondencję skierowaną na adres ujawniony w ewidencji uważa się za skutecznie doręczoną.
§ 20
Działalność kontrolną w Stowarzyszeniu prowadzi Komisja Rewizyjna.
Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków.
Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 21
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrolowanie działalności stowarzyszenia,
b) badanie i opiniowanie rocznego sprawozdania zarządu,
c) przedstawianie wyników kontroli oraz oceny rocznego sprawozdania zarządu na walnym zebraniu wraz z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.
2. Protokoły kontroli oraz wnioski Komisja Rewizyjna przekazuje zarządowi stowarzyszenia w terminie 14 dni od daty przeprowadzenia kontroli.
§ 22
Komisja Rozjemcza składa się z trzech członków.
Komisja Rozjemcza wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 23
Do kompetencji Komisji Rozjemczej należy rozwiązywanie sporów pomiędzy członkami powstałych na tle działalności stowarzyszenia .
Komisja Rozjemcza składa coroczne sprawozdanie ze swojej działalności na walnym zebraniu.
Rozdział V. Majątek Stowarzyszenia
§ 24
Członek stowarzyszenia uiszcza corocznie w terminie do 30 maja składkę członkowską w wysokości uchwalonej przez walne zebranie na dany rok kalendarzowy.
Składka członkowska jest przeznaczona na realizację celów statutowych stowarzyszenia.
§ 25
Każdy współwłaściciel, niezależnie od członkostwa w stowarzyszeniu jest obowiązany uczestniczyć w pokrywaniu kosztów utrzymania nieruchomości określonej w § 2 ust. 1 zgodnie ze swoim udziałem.
Opłaty tytułem utrzymania nieruchomości wspólnej są uchwalane corocznie przez walne zebranie, które określa wysokość i sposób wyliczenia tych opłat oraz termin ich uiszczania.
Na koszty utrzymania nieruchomości składają się w szczególności:
wydatki na inwestycje, remonty i bieżącą konserwację infrastruktury służącej do użytku wszystkich współwłaścicieli nieruchomości opisanych w § 2 ust. 1
opłaty za dostawę energii elektrycznej i wody, w części dotyczącej terenu do ogólnego użytku,
podatki i inne opłaty publicznoprawne,
wydatki na utrzymanie porządku i czystości na terenie przeznaczonym do ogólnego użytku,
wydatki związane z zarządzaniem nieruchomością opisaną w § 2 ust.1.
§ 26
Zarząd Stowarzyszenia zawiadamia członków stowarzyszenia i pozostałych współwłaścicieli o zmianie wysokości składki członkowskiej i opłat za utrzymanie nieruchomości poprzez zamieszczenie informacji w miejscu umożliwiającym każdemu współwłaścicielowi zapoznanie się z tą informacją - na tablicy ogłoszeń na terenie nieruchomości.
Zawiadomienie o którym mowa w ust.1 Zarząd stowarzyszenia dokonuje co najmniej 14 dni przed upływem terminu do uiszczenia opłat o których mowa w § 24 ust. 1 i § 25 ust. 1.
Zarząd stowarzyszenia przyjmuje wszystkie wpłaty na rachunek bankowy.
W uzasadnionych przypadkach można dokonać wpłaty do kasy stowarzyszenia.
W przypadku nie opłacenia w terminie do 30-go maja składki członkowskiej lub opłaty za utrzymanie nieruchomości zarząd obowiązany jest naliczyć odsetki ustawowe za opóźnienie licząc od dnia następnego po ustalonym terminie.
Jeżeli dzień oznaczony jako termin wpłaty przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub sobotę, termin upływa dnia następnego, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą.
Zarząd Stowarzyszenia może zatrudniać osoby do pracy w Stowarzyszeniu.
Wszystkie kwestie sporne mogące wystąpić pomiędzy współwłaścicielami działek, których nie można rozstrzygnąć przed organami Stowarzyszenia winny być rozstrzygane przez Sąd powszechny.
§ 27
Majątek stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, środki pieniężne oraz inne prawa majątkowe.
Majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich.
Środki pieniężne pochodzące ze składek i innych opłat stanowią podstawę funkcjonowania stowarzyszenia w celu realizacji zadań określonych ustawą i niniejszym statutem.
§ 28
Stowarzyszenie wydatkuje środki finansowe na podstawie planów finansowych obejmujących rok obrachunkowy.
Rokiem obrachunkowym w stowarzyszeniu jest rok kalendarzowy.
Nadzór na prawidłowością wydatkowania środków finansowych sprawuje komisja rewizyjna.
Rozdział VI. Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia.
§ 29
Zmiany w statucie, uchwalenie nowego statutu lub uchwałę o rozwiązaniu się stowarzyszenia podejmuje walne zebranie większością 2/3 głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków stowarzyszenia - w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
W przypadku rozwiązania stowarzyszenia, walne zebranie decyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powołuje komisje likwidacyjną do przeprowadzenie likwidacji. Komisję likwidacyjną może także stanowić zarząd, jeżeli walne zebranie tak postanowi.
REGULAMIN DZIAŁEK
Użytkowania Działek Rolniczo-Warzywnych "Piast" w Ruszowicach
Przepisy wstępne. &1.
1. Ogród działkowy jest podstawowym ogniwem organizacyjnym działkowców. Stanowi go obszar gruntu rolnego podzielonego na działki, przeznaczone pod uprawy ogrodnicze i oddane na współwłasność osobom fizycznym na podstawie aktu notarialnego kupna-sprzedaży.
2. Ogród działkowy ma zapewnić działkowiczom i ich rodzinom aktywny wypoczynek oraz stwarzać możliwości prowadzenia upraw ogrodniczych.
&2.
Zasady zakładania, prowadzenia i utrzymania ogrodów działkowych oraz zarzadzania nimi reguluje niniejszy regulamin oraz statut współwłaścicieli ogrodów działkowych.
&3.
Działkowiec jest zobowiązany uczestniczyć w pokrywaniu kosztów funkcjonowania Związku współwłaścicieli działek rolniczo-warzywnych "Piast". Obowiazują one wszystkich działkowców nie zaleznie od tego czy sa oni członkami Stowarzyszenia czy tez nie.
&4.
Ogrody działkowe zakłada się na czas nieokreślony jako obiekty stałe, których powierzchnia wynosi do 500m2 .
&5.
Nad prawidłowym funkcjonowaniem ogrodów działkowych czuwają wybrane przez Walne Zebranie Współwłaścicieli działek statutowe władze ogrodu.
&6.
1. Urządzenia ogrodów działkowych przeznaczone do wspólnego korzystania przez współwłaścicieli działek, stanowi własnośc wspólną.
2. Urządzenia, obiekty i zasadzenia znajdujące się na działce, wykonane lub nabyte, ze środków finansowych współwłaściciela działki stanowią jego właśność.
&7.
Utrzymanie porzadku i czystości na terenach przylegających do poszczególnego ogrodu działkowego należy do obowiązków kazdego działkowicza(wykaszanie częsci alejki, łatanie dziur na alejce jak również zabrania się zastawiania samochodów na alejkach działkowych zgodnie z przepisami przeciwpożarowymi).
II Prawa i obowiązki współwłaścicieli ogrodów działkowych.
&8.
Uprawianie działki winno być na zasadzie wyłączności zgodnie z jej przeznaczeniem.
&9.
Każdy właściciel ogrodu działkowego ma prawo:
a) wybierać i być wybieranym do wszystkich organów statutowych współwłaścicieli,
b) zwracać się do organów statutowych o ochronę swoich praw i interesów,
c) występować z wnioskami i postulatami do wszystkich organów statutowych,
d) brać udział w zebraniach organów statutowych na których podejmowane są uchwały, zabierać w nich głos i składać wyjaśnienia.
&10.
Współwłaściciele są obowiązani przestrzegać uchwał organów statutowych mówiących o zagospodarowaniu ogrodów działkowych, postanowień regulaminu, statutu, jak również zgodnego współżycia społecznego, a w szczególności:
a) użytkować przydzieloną działkę zgodnie z przepisami regulaminu grodu działkowego oraz wytycznych organów statutowych,
b) brać czynny udział w życiu zrzeszenia działkowiczów i pracach społecznych uż ytecznych na rzecz ogrodu, a przede wszystkim uczestniczyć we wszystkich zebraniach.
c) uprawiać działkę osobiście lub przy pomocy najbliższych członków rodziny,
d) urzadzać działkę zgodnie z planem zagospodarowania lub modernizacji w sposób racjonalny,
e) zwalczać szkodniki i choroby roślin,
f) usuwać chwasty,
g) chronić ptaki pożyteczne,
h) utrzymywać w czystości drogi, aleje i ścieżki przylegające do swojego ogrodu,
i) nie zakłócać spokoju sasiadom,
j) uiszczać terminowo składki oraz wszelkie opłaty uchwalone przez Walne Zebranie,
k) otaczać opieką mienie, jako wspólne dobro wszystkich współwłaścicieli.
&11.
1. W przypadku naruszenia postanowień regulaminu ogrodu działkowego statutu oraz uchwał organów statutowych wobec współ właścicieli ogrodów stosowane będą upomnienia i ostatecznie sprawy będą kierowane na drogę postepowania sądowego.
2. Zarząd ogrodu może podjąć uchwałę bez wzywania zainteresowanego działkowicza dla złożenia wyjaśnień w sprawach:
a) opłacania składki do końca maja roku kalendarzowego za rok bieżący,
b) ewidentnej samowoli z zakresie zagospodarowania działki.
3. Szczególny tryb postępowania odwoławczego określa regulamin Komisji Rozjemczej.
4. Zarząd ogrodu działkowego prowadzi ewidencję zastosowanych wobec współ właścicieli sankcji.
III Organa współwłaścicieli ogrodów działkowych
&12.
Organami ogrodów działkowych są;
a) Walne Zebranie,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna
d) Komisja Rozjemcza.
&13.
1. Najwyższym organem ogrodów działkowych jest Walne Zebranie.
2. Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zebrania dzielą się:
a) sprawozdawczo-wyborcze,
b) sprawozdawcze.
&14.
1. Zwyczajne Walne Zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwołuje Zarząd ogrodów w końcu kadencji, natomiast Walne Zebranie sprawozdawczo coroczne w terminie do 31 maja.
2. Walne Zebranie jest prawomocne przy obecności przynajmniej połowy współwłaścicieli ogrodu. W razie niedojścia Walnego Zebrania do skutku z braku wymaganej liczby obecnych współwłaścicieli ogrodu, może ono odbyć się w drugim terminie w tym samym dniu 15:00 minut póżniej.
3. Walne Zebranie sprawozdawcze w drugim terminie jest prawomocne bez wzgledu na liczbę obecnych członków, a uchwały podjęte w ustalonym trybie obowiazują wszystkich współwłaścicieli .
4. Walne Zebranie może dokonać wyborów uzupełniających Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej i Komisji Rozjemczej w przypadku ich zdekompletowania oraz wyborów nowej Komisji Rewizyjnej lub Rozjemczej w razie ich odwołania.
5. Termin i porzadek dzienny Walnego Zebrania ustala Zarzad ogrodu.
6.Przewodniczącym Walnego Zebrania nie może być prezes zarządu
&15.
Prawo głosu na Walnym Zebraniu ma każdy współwłaściciel.
&16.
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd ogrodów w razie potrzeby z własnej inicjatywy lub na żądanie:
a) Komisji Rewizyjnej,
b) 1/3 liczby współwłaścicieli zgłoszone na piśmie i podpisane przez nich.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie należy zwołać nie później niż w ciągu jednego miesiaca od daty zgłoszenia żadania.
3. Do kompetencji Nadzwyczajnego Walnego Zebrania należy rozpatrzenie spraw, dla których zostało zwołane.
&17.
1. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania należy awiadomić współwłaścicieli co najmniej 30 dni przed terminem zebrania poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń.
&18.
Przewodniczącego i prezydium Walnego Zebrania wybierają obecni na zebraniu współwłaścicieli w głosowaniu jawnym większościa głosów.
&19.
Uchwały Walnego Zebrania zapadają większością głosów i obowiązują wszystkich współwłaścicieli.
&20.
1. Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym.
2. Na żądanie co najmniej połowy obecnych na zebraniu wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej lub Rozjemczej odbywa się w głosowaniu jawnym.
3. Z Walnego Zebrania spisuje się protokoł, który podpisuje przewodniczący zebrania i protokolant.
&21.
1. Do kompetencji Walnego Zebrania sprawozdawczego należy;
a) dokonanie oceny działalnosci zarządu za okres sprawozdwaczy,
b) rozpatrzenie sprawozdania i wniosków komisji Rewizyjnej dotyczacych działalności Zarzadu,
c) rozpatrzenie sprawozdania Komisji Rozjemczej i jej wniosków,
d) zatwierdzenie sprawozdania z działalności Zarządu oraz bilansu i wyników budżetowych,
e) uchwalenie wysokości składekt na rzecz wspówła scicieli ,
f) podjęcie uchwały w sprawie wykonania prac społecznych na rzecz współwłasności,
g) rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na zebraniu i podjęcie stosownych uchwał.
Do kompetencji Walnego Zebrania sprawozdawczo-wyborczego należ ponadto:
a) udzielenie Zarządowi absolutorium,
b) ustalenie liczby członków Zarzadu oraz Komisji Rewizyjnej i Rozjemczej,
c) wybór członków zarzadu, komisji rewizyjnei i rozjemczej.
&22.
1. Członkiem zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rozjemczej może być jedynie współwłaściciel ogrodu, przy czym nie może on pełnić jednocześnie funkcji w różnych organach.
2. W skład tego samego organu nie mogą być wybierani współwłaściciele będacy współmałżonkami.
&23.
1. Członek organów wybranych jest zobowiazany:
a) aktywnie uczestniczyć w pracach organu, do którego został wybrany,
b) reprezentować godnie interesy współwłascicieli,
c) utrzymywać kontakt z współwłaścicielami ogrodów.
&24.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i Rozjemczej lub upoważnieni przez nich członkowie tych komisji mają prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniu zarządu.
&25.
Zarząd, komisje rewizyjna i rozjemcz mogą być odwołane jeżeli nie wykonują przyjętych obowiązków lub działają na szkodę współwłaścicieli przez Walne Zebranie(nadzwyczajne)
&26.
Mandat członka zarządu, komisji rewizyjnej i rozjemczej wygasa przed upływem kadencji w razie:
a) śmierci współwłaściciela,
b) rezygnacji z mandatu,
c) wyjazdu za granicę na okres dłuższy niż jeden rok,
d) sprzedazy swojej działki(ogrodu).
&27.
1. Zarzad, komisja rewizyjna i rozjemcza mogą dokoptować do swojego składu innego współwłaściciela.
2. Kadencja organów współwłaścicieli trwa 4 lata.
&28.
1. Zarząd ogrodów składa się z 5-u członków(prezesa, w-c prezesa, skarbnika-ksiegowej, sekretarza,członka zarządu).
&29.
Posiedzenie Zarządu zwołuje prezes. Posiedzenie należy zwołać także na żądanie Komisji Rewizyjnej lub Rozjemczej. Posiedzenie Zarządu powinno odbywać się w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na miesiąc.
&30.
Do zadań zarządu należy:
a) prowadzenie rejestru współwłaścicieli,
b) reprezentowanie interesów ogrodu i jego współwłaścicieli,
c) zawieranie umów na wykonanie niezbędnych prac na rzecz ogrodu/wodociąg, ogrodzenie i inne/.
d) dbanie o estetyczny wygląd ogrodu i organizowanie w tym celu prac społecznie użytecznych.
e) sprawowanie nadzoru i kontroli nad prawidłowym zabudowaniem działek oraz urządzeniami trwałymi,
f) zwolywanie walnych zebrań, zatwierdzanie planów budżetowych,
g) gospodarowanie funduszami przeznaczonymi na potrzeby ogrodów,
h) regularne zbieranie składek członkowskich i innych opłat oraz regulowanie zobowiązań.
i) podpisywanie dyspozycji finansowych,
j) opracowywanie planów inwestycji i remontów urządzeń służacych współwłaścicielom.
&31.
1. Komisja rewizyjna ogrodów składa się z 3 członków.
2. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczacego jego zastępcę i sekretarza.
3. Uchwały komicji sa ważne, jeżeli zostały podjęte większością głosów jego członków.
&32.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej ogrodów nalezy badanie całokształtu działalności zarządu oraz składanie odpowiednich wniosków na walnym zebraniu.
&33.
1.Komisja Rewizyjna przeprowadza co nakmniej dwa razy w roku kontrolę działalności finansowej i gospodarczej zarządu ogrodów.
2. Protokoły z kontroli i wnioski komisja rewizyjna przekazuje Zarzadowi ogrodów w terminie 14 dni od daty zakończenia kontroli.
&34.
1. Komisja rozjemcza składa się z 3 członków.
2. Komisja rozjemcza wybiera ze swego składu przewodniczącego jego zastępcę i sekretarza.
3. Postanowienia i orzeczenia Komisji są ważne, jeżeli zostały podjęte wiekszością głosów zespołu orzekającego.
&35.
Komisja rozjemcza ogrodów rozpatruje sprawy sporne pomiędzy wspólwłaścicielami związane z użytkowaniem działki a powstałe na skutek nieprzestrzegania niniejszego regulaminu.
&36.
W przypadku podejmowania uchwał przez organy ogrodów, przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego.
V Zagospodarowanie ogrodów
&37.
1. Każdy ogród działkowy powinien pbyc zagospodarowany zgodnie z regulaminem.
2. Działka może być wyposażona w następujace urządzenia:
a) ujęcie wodne,
b) altanę,
c) okna inspektowe,
d) szklarnie,
e) tunel foliowy,
f) zbiornik na wodę lub brodzik,
g) murki kwiatowe,
h) piaskownicę, huśtawkę.
&38.
1. Altana w ogrodzie jest obiektem wolnostojącym, parterowym służącym do wypoczynku, przechowywania środków do produkcji ogrodniczej i płodów.
2. Altana może być podpiwniczona i posiadać poddasze użytkowe, oraz estetyczne.
&39.
1. Altana może mieć powierzchnię do 35m2.
2. Przez powierzchnię altany rozumie się powierzchnię zabudowy mierzoną w obrysie ścian zewnętrznych.
3. Wysokośc altany nie powinna przekraczać 4m.
4. W przypadku budowy altany o dachu dwuspodowym, którego płaszczyzny stykaja się pod kątem ostrym wysokośc może być wieksza od określonej w pkt.3 , nie moze jednak przekroczyć 5m.
5. Altana musi być usytuowana w odległości nie mniejszej niż 3m od granic działki.
6. Altana moze posiadać zadaszony taras otwarty o powierzchni do 9m2 powierzchni tej nie wlicza się do powierzchni altany.
&40.
Okna inspektowe mogą mieć powierzchnię do 9m2...
&41.
Szklarnia może mieć powierzchnię nie przekraczając 25m2 i wysokość do 3m.
&42.
1. Tunele foliowe nie mogą przekraczać 20% łącznej powierzchni działki i 3m wysokości.
2. Usytuowanie szklarni lub tunelu foliowych powinno być w odległosci nie mniejszej niż 1m od granicy działek sąsiednich i 2m od granic dróg ogrodowych.
&43.
Zbiornik na wodę do podlewania roślin lub brodzik mogą mieć powierzchnię do 3m2.
&44.
Ogrodzenie wewnętrzne może być zakładane do wysokości 1m.
&45.
1. Przy sadzeniu drzew i krzewów owocowych należy dobierać gatunki i odmiany zalecane dla ogrodów działkowych.
2. Gatunki i odmiany drzew należy sadzić w odległości co co najmniej 3m od granić działki za wyjątkiem moreli przy której należy zachować odległość co najmniej 5m oraz czereśn i orzecha włoskiego.
3. Krzewy owocowe należy sadzić w odległości nie mniejszej niż 1m od granić działki, a w przypadku leszczyny 3m.
&46.
Do sadzenia krzewów ozdobnych i bylin należy dobierać gatunki i odmiany polecane dla ogrodów działkowych zachowujac 1m odległosci od granic działki.
&47.
Właściciele ogrodów maja obowiazek cięcia i prześwietlania drzew oraz niedopuszczania do osiągania nadmiernej wysokości. Przy rozrośnięciu się koron drzew i krzewów poza linię graniczną działki należy je skracać do lini granicznej działki.
&48.
Stos kompostowy i pojemniki z nawozem płynnym należy umieszczać w zaciemnionej części działki, w miejscu mniej widocznym w odległości co najmniej 1m od granicy działki.
&49.
1. Właściciel ogrodu może posiadać na działce z zachowaniem odpowiednich warunków-kury w liczbie 15 sztuk i króliki w liczbie3 sztuk stada podstawowego, 30 sztuk gołebi.
2. Pomieszczenie dla kur i królików stanowią wydzieloną część altany.
&50.
1. Właściciel ogrodu może hodować na działce pszczoły w liczbie 3roi w warunkach nie zagrażajacym sąsiadom.
2. Ule należy ustawiać w odległości co najmniej 5m od granicy działki w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie utrudniały pracy i swobowy wypoczynku na działkach sąsiednich.
&51.
Wszystkie sprawy sporne współwłaścicieli ogrodów działkowych rozstrzyga komisja rozjemcza.
V Przepisy porządkowe
&52.
Współwłaścicielowi ogrodu zabrania się;
a) naruszania granic działki oraz usuwania znaków granicznych,
b) zanieczyszczania działki, alejek, dróg, terenów przyległych do działki oraz otoczenia ogrodu odpadami z działki(gałęziami, chwastami, gruzem),
c) spalanie na działce roślin, gałęzi, liści ,
e) polowania i strzelania na terenie ogrodu.
&53.
Każda działka powinna być oznaczona tabliczką z numerem porządkowym, umieszczonym w miejscu widocznym w pobliżu wejścia, a jej granice oznaczone w sposób trwały.
&54.
Wstęp na działkę nieupoważnionym osobą w czasie nieobecności właściciela działki jest zabronione.
&55.
Wodę pobieraną z ujęć ogrodowych należy gospodarować oszczędnie.
&56.
Współwłaściciel ogrodu ma obowiązek zgłaszania zmiany miejsca zamieszkania bezzwłocznie do zarządu.
&57.
Współwłaściciel odpowiada za szkody wyrządzone na terenie ogrodu przez siebi, członków rodziny i osoby wprowadzone na teren ogrodu.
&58.
Współwłaściciel ogrodu zobowiązany jest uiszczać składki w wysokości ustalonej w terminie do konńa maja każdego roku za rok bieżący oraz inne opłaty w razie potrzeby służące wszystkim współwłaścicielom.
&59.
Kwoty uzyskane z tych składek zarząd przeznacza na opłacenie realizacji zadań planowych do wykonania na rzecz ogrodów.
&60.
Regulamin obowiązuje wszystkich współwłaścicieli działek rolniczo-warzywnych "Piast" w Ruszowicach ul. Herbaciana.